Стажування у Центрально-європейському університеті

Стажування у Центрально-європейському університеті
Будапешт, Угорщина
7 – 11 липня 2014 року

Центрально-європейський університет ім. Дж. Сороса (Central European University – CEU, http://www.ceu.edu/ ) – це вищий навчальний заклад у якому навчається близько 1400 студентів з більш ніж 100 країн світу. Науково-педагогічний склад налічує понад 370 осіб з більш ніж 130 країн. 

На перший погляд здається, що 1400 студентів – це не так вже й багато, але підготовка в університеті здійснюється лише за двома рівнями – магістерським та PhD. Для цих двох рівнів – це надзвичайно велика кількість студентів. Крім того в університеті постійно діє величезна кількість різноманітних курсів підвищення кваліфікації, програм стажувань, тренінгів, літніх університетів та багато іншого.

Однією із найбільших цікавих програм, що користуються шаленою популярністю у всьому світі є так званий Літній Університет (Summer University - http://summeruniversity.ceu.edu/ ). Влітку цього року (2014) він проводився за напрямками, пов`язаними із соціальними, релігійними, етнічними проблемами сучасного суспільства; інноваційними підходами до фінансування освіти у сучасних умовах, а також впровадженням інформаційних систем і технологій у просторовому плануванні та геоінформаційні системи (GIS). В залежності від часу проведення курсів, їх тривалості та рівню наповнюваності вартість навчання складає у середньому від 300 до 1300 євро за курс без урахування витрат на проживання, харчування, квитки та страховку.

Одразу хочу відмітити надзвичайну демократичність та доступність цих програм, адже кожен учасник може скласти подання на отримання дофінансування чи іншого типу допомогу. Отримати її досить реально. В залежності від якості й повноти обґрунтування чому ви її потребуєте, розмір допомоги може скласти від 20 до 100 %. Звичайно ж CEU надає усі необхідні документи для візової підтримки.

Зрозуміло, що відбір учасників (особливо таких, що потребують фінансової підтримки) відбувається на конкурсній основі. Конкурс оголошується за кілька місяців до початку програми. Цього року подання до участі у літньому університеті слід було складати ще узимку. 

Мене вже давно цікавила тематика просторового планування і GIS, тому саме на цю секцію я й подавала заявку (Bridging ICTs and Environment - Spatial Planning and Environmental Assessment for Decision Making in Europe - http://summeruniversity.ceu.edu/planning-2014). Мабуть я дуже аргументовано описала чому саме професори з України потребують фінансової підтримки, адже мені її надали.

Заняття по моїй секції відбувалися з 7 по 11 липня 2014 року.

 

Хочу відмітити таку важливу деталь як знання англійської мови, адже ця мова є в CEU робочою і нею слід володіти на високому рівні. При оцінюванні вашої заявки перевірка знання мови не здійснюється, організатори приймають на віру ту інформацію, що ви подали у анкеті, але по приїзду можна потрапити у дуже й дуже неприємну ситуацію, якщо виявиться, що ви себе перехвалили.

Програма на моїй секції була дуже насиченою. Ми мали теоретичні й практичні заняття щоденно від 9-00 до 18-30. Основними темами були методи, способи й засоби просторового планування, в т.ч. Quantified Earth (Google), ArcGIS, EnviroGRIDs, GEOSS, QGIS та інші.

Заняття проводили викладачі, науковці та ІТ спеціалісти з Угорщини, США, Австрії, Ірландії, Арменії та Швеції.

По закінченню програми учасники отримали сертифікати.

Щодо самого університету – хочеться відмітити його високий рівень – новітні лабораторії, сучасні лекційні зали, 100% покриття території WiFi, столові чи буфети у кожному корпусі по кілька штук, та багато чого іншого.

Найбільше вражають принтери та ксерокси зі стосами паперу коло них у кожному коридорі на кожному поверсі!!!!, якими можна вільно користуватися (у перший же день ми отримали усі коди доступу до усіх видів обладнання). Є звичайно обмеження щодо кількості копій щоденно на одного користувача, але це кілька десятків штук. Я своєї норми жодного дня не використала, оскільки просто так багато не потребувала.

На кожному факультеті окрім звичайної бібліотеки є література, довідники й т.п. які можна узяти собі на завжди, якщо цієї літератури надійшло забагато чи вона розповсюджується вільно. Це виглядає наступним чином – у спеціально відведених місцях стоять столи з яких можна узяти все, що тобі цікаво. Якщо потреба у цій літературі у тебе відпадає – то можна ці книжки повернути на цей стіл, може ще кому знадобиться, але можна й залишити собі. Такі місця з free публікаціями виглядають так.

Практично на кожному поверсі є побутові приміщення, що нагадують кухні, якими можуть вільно користуватися усі бажаючі – студенти, викладачі, слухачі курсів.

Студент кожного факультету на своєму поверсі має постійну камеру зберігання для особистих речей, тобто не мусить завжди носити з собою підручники чи комп’ютер, а може його залишити тут.

А так виглядають зони відпочинку для викладачів та студентів. В це важко повірити – але це дах підсобного приміщення у дворі. На нього зроблено вихід з 3 поверху навчального корпусу. Зон релаксації існує до десятка.

Приємною несподіванкою є те, що університет знаходиться просто у центрі чарівного Будапешту неподалік набережної Дунаю.

У цілому вважаю, що стажування було дуже корисним, а спілкування з іншими учасниками, а також викладачами надало поштовхи до реалізації нових ідей та проектів.

Основні висновки, які можна зробити з цього стажування є наступними:

1) знання кількох іноземних мов є зараз вже не тільки вимогою часу, а єдиною можливістю бути конкурентним в академічному середовищі;

2) існує значна кількість успішних навчальних закладів, які навіть в умовах кризи зуміли не тільки виживати, а потужно розвиватися. Тому не слід себе порівнювати з тими «у кого ще гірше», треба рівнялися на успішних, запроваджувати у себе їх надбання та позитивний досвід.

д.с.-г.н., проф. Калініченко А.В.