Лекція-дискусія на тему «Академічна доброчесність при використанні інтелектуальних систем бухгалтерських знань»

20 жовтня 2025 року завідувачка, професорка кафедри обліку і оподаткування Канцедал Наталія Анатоліївна провела для здобувачів вищої освіти ОПП Облік і оподаткування першого (бакалаврського) та другого (магістерського) рівнів лекцію-дискусію «Академічна доброчесність при використанні інтелектуальних систем бухгалтерських знань». До зустрічі також приєдналися викладачі факультету обліку та фінансів, здобувачі інших освітніх програм.

Під час заняття увагу було зосереджено на питаннях формування, структури та джерел бухгалтерських інтелектуальних знань, сучасних підходів до їх накопичення, систематизації та використання в управлінні фінансово-економічними процесами. Учасники заходу обговорили значення цифрової грамотності та інформаційної культури бухгалтера в умовах активного впровадження інтелектуальних систем, які забезпечують підтримку аналітичних, облікових і контрольних процесів.

Підкреслювалося, що використання таких систем у професійній діяльності, а також у науковій та навчальній роботі здобувачів вищої освіти потребує неухильного дотримання принципів академічної доброчесності. Особливу увагу було приділено питанню етичного використання даних і штучного інтелекту, запобіганню плагіату та забезпеченню прозорості у створенні навчальних і дослідницьких матеріалів.

Спікерка нагадала, що у Полтавському державному аграрному університеті реалізується політика дотримання принципів академічній доброчесності, яка передбачає не лише механізми контролю, а й освітні заходи, спрямовані на формування у студентів та викладачів культури доброчесності, відповідальності та поваги до інтелектуальної власності.

В обговоренні відзначалося, що в сучасній бухгалтерській практиці інтелектуальні системи на базі штучного інтелекту (зокрема системи автоматизованого аудиту, прогнозування фінансових показників, машинного аналізу звітності) стають ключовим інструментом ефективного управління. Водночас важливо, щоб їх використання не підміняло аналітичне мислення бухгалтера, а навпаки – сприяло розвитку soft skills і digital skills, зокрема критичного мислення, аналітичного підходу до інформації, вміння працювати з великими масивами даних, комунікаційної компетентності та професійної етики.

Під час інтерактивної частини учасники дискутували про ризики і переваги застосування інтелектуальних систем у бухгалтерській діяльності, визначали чинники, що можуть позитивно впливати на очікування клієнтів, підвищувати рівень довіри до фінансової звітності та якості управлінських рішень.

У ході обговорення були наведені приклади впровадження систем AI-підтримки в облікових програмах, що допомагають здійснювати моніторинг достовірності інформації, прогнозувати фінансові результати, а також запобігати помилкам у розрахунках. Здобувачі освіти наголосили, що академічна доброчесність при використанні таких технологій має бути інтегрованою частиною професійної етики бухгалтера нового покоління.

Завершуючи зустріч, професор Наталія Канцедал підкреслила, що формування культури академічної доброчесності – це процес, який має супроводжувати здобувачів освіти протягом усього навчання і професійної діяльності. Адже тільки за умови поєднання знань, цифрових компетентностей і доброчесної поведінки можна забезпечити сталий розвиток бухгалтерської професії в умовах цифрової економіки.

Колектив кафедри обліку і оподаткування висловив подяку всім учасникам лекції-дискусії за активну позицію, конструктивні запитання та приклади з практики, які зробили захід не лише змістовним, а й натхненним для подальших ініціатив з популяризації академічної доброчесності та культури використання інтелектуальних систем у професійній освіті.

Окрема подяка Збройним силам України за можливість навчатися та розвиватися.