Умови доступності закладу освіти для навчання осіб з особливими освітніми потребами

Особи з особливими освітніми потребами обов'язково отримують значну підтримку керівництва Університету, а також кураторів академічних груп. Кураторство (наставництво) – це чітка співпраця між викладачами Університету, студентами і, за потребою – батьками студентів, які не досягли повноліття, з метою якісного налагодження освітнього процесу та швидкої адаптації молоді до системи вищої освіти. Зокрема, школа кураторів (наставників), яка діє в Університеті, визначає вектори співпраці зі студентами в частині проведення освітніх, просвітницьких, виховних, патріотичних, культурних, спортивно-оздоровчих, волонтерських та інших заходів. Обов’язковими для спільного обговорення між кураторами (наставниками) і студентами є теми академічної мобільності, академічної доброчесності, протидії булінгу і домашньому насильству, теми гендерної рівності, співпраці з органами студентського самоврядування різних рівнів, психологічною службою, бібліотекою, омбудсменом учасників освітнього процесу тощо. Школа кураторів (наставників) працює систематично, активно реагуючи на листи Департаменту освіти і науки ОДА з прописаними обов’язковими до виконання контрольними заходами. Куратори академічних груп значну увагу приділяють академічній успішності широкого загалу студентів і посилену увагу – здобувачам вищої освіти з особливими освітніми потребами.
Гранична чисельність здобувачів вищої освіти з особливими освітніми потребами в одній групі визначається відповідно до індивідуальних особливостей навчально-пізнавальної діяльності таких здобувачів вищої освіти, освітньої програми, за якою вони навчаються.
У процесі реалізації інклюзивного навчання осіб з особливими освітніми потребами Університету забезпечується:
- навчально-організаційний супровід – допомога учасникам освітнього процесу в організації освітнього процесу, написання та моніторинг виконання індивідуального навчального плану здобувача освіти з особливими освітніми потребами, організацію індивідуальних консультацій тощо;
- психолого-педагогічний супровід – системна діяльність, яка включає надання психологічної та педагогічної допомоги здобувачам освіти з особливими освітніми потребами під час освітнього процесу;
- соціальний супровід – заходи щодо створення умов для соціальної та соціально-побутової підтримки здобувачів освіти з особливими освітніми потребами, в тому числі надання інформації та допомоги при поселенні в гуртожиток, організації змістовної консультаційної усебічної допомоги для підтримки таких здобувачів вищої освіти.
Інклюзивне навчання – система освітніх послуг, які гарантовані державою, що базується на принципі недискримінації, урахування багатоманітностей людини, ефективного залучення та включення до освітнього процесу всіх його учасників. Інклюзивне навчання в Університеті здійснюється з метою включення здобувача вищої освіти в освітній, культурний і соціальний процеси.
Навчально-організаційний та соціальний супровід реалізується через деканати/директорат, аспірантуру і докторантуру, кураторів академічних  груп та адміністрацію Університету. У разі потреби, для психолого-педагогічного супроводу залучається психологічна служба Університету, що створена з метою сприяння створенню умов для соціального та інтелектуального розвитку здобувачів вищої освіти, охорони психічного здоров’я, надання психологічної та соціально-педагогічної підтримки всім учасникам освітнього процесу відповідно до цілей та завдань системи  вищої освіти.
Психологічна служба Університету забезпечує своєчасний та систематичний моніторинг психофізичного розвитку здобувачів вищої освіти, мотивів їхньої поведінки і діяльності з урахуванням вікових, інтелектуальних, фізичних, статевих та інших індивідуальних особливостей, створення умов для саморозвитку та самовиховання, сприяє виконанню освітніх і виховних завдань Університету.
На психологічну службу покладаються такі функції:
- діагностично-прогностична – психолого-педагогічне вивчення чинників становлення особистості, її індивідуального розвитку;
-організаційно-методична – визначення плану роботи, мети, завдань, планування окремих складників діяльності психологічної служби та координація взаємодії учасників освітнього процесу;
-корекційно-розвиткова – система впливів, спрямованих на подолання визначених проблем, труднощів, шкідливих звичок, негативних емоційних станів у здобувачів освіти; здійснення психолого-педагогічних заходів з метою усунення відхилень у психофізичному та інтелектуальному розвитку і поведінці, подолання різних форм девіантної поведінки; сприяння розвитку освітніх, інтелектуальних, загальних, спеціальних та соціальних здібностей, формування мотивації до освітньої діяльності у здобувачів освіти; надання психолого-педагогічної допомоги здобувачам освіти з метою адаптації до умов навчання і життєдіяльності;

-консультативна – допомога у вирішенні проблем щодо розвитку, виховання, навчання та формування психологічної і соціальної компетентності учасників освітнього процесу;

-просвітницько-профілактична – поширення психологічних знань, виявлення фактів порушення прав учасників освітнього процесу, вжиття заходів щодо подолання негативних чинників, які впливають на хід освітньо-виховного процесу;

-соціально-захисна – здійснення соціально-педагогічного супроводу учасників освітнього процесу, які опинилися у складних життєвих обставинах, перебувають у кризових ситуаціях (постраждали від соціальних, техногенних, природних катастроф, перенесли тяжкі хвороби, стреси, отримала статус переселенців, зазнали насильства тощо); ця функція реалізується також і в співпраці з омбудсменом учасників освітнього процесу.
Індивідуальний навчальний план здобувача вищої освіти з особливими освітніми потребами розробляється за його участю, з урахуванням рекомендацій індивідуальної програми реабілітації особи з інвалідністю (за наявності) та / або висновку про комплексну психолого-педагогічну оцінку розвитку особи (за наявності), підписується таким здобувачем освіти та затверджується ректором.
З метою створення належних умов для реалізації інклюзивного навчання осіб з особливими освітніми потребами будівлі Університету обладнані пандусами та кнопкою виклику, кімнатою психологічного розвантаження, кімнатою для роботи психологічної служби та омбудсмена учасників освітнього процесу, кімнатами відпочинку та особистої гігієни, залою для занять з лікувальної фізкультури.
На початку навчального року на випускових кафедрах вивчають контингент здобувачів вищої освіти з особливими освітніми потребами, які зараховані на перший курс, а також отримують інформацію з приймальної комісії Університету про наявну кількість осіб з особливими освітніми потребами, які зараховані на навчання.
В окремих випадках, з урахуванням індивідуальних характеристик здобувачів вищої освіти з особливими освітніми потребами, можливе навчання за індивідуальним графіком. Індивідуальний графік надається ректором Університету, деканом факультету/директором інституту на підставі заяви здобувача вищої освіти за наявності рекомендацій медичних установ.
Соціальна стипендія виплачується здобувачам вищої освіти Університету в обов’язковому порядку та розмірі, визначеному Кабінетом Міністрів України, «Правилами призначення стипендій студентам, аспірантам та докторантам Полтавського державного аграрного університету».
Соціальні стипендії призначаються на підставі законів, що встановлюють державні пільги і гарантії щодо призначення соціальних стипендій для окремих категорій громадян.
Право на отримання соціальної стипендії в Університеті мають здобувачі вищої освіти, які навчаються за кошти державного бюджету, не отримують академічної стипендії та не перебувають в академічній відпустці, які за результатами навчального семестру не мають академічної заборгованості, незадовільних результатів навчання.
Особи, які вперше претендують або поновлюють право на призначення соціальної стипендії, подають до стипендіальної комісії відповідне письмове звернення із зазначенням дати та документи, що підтверджують їх право на отримання пільг та гарантій на стипендіальне забезпечення згідно з нормативно-правовими актами.
Якщо стипендіальна комісія вперше розглядає питання про призначення особі соціальної стипендії, і, при цьому, заявник має право на призначення соціальної стипендії одночасно за кількома підставами, за вільним вибором особи у письмовому зверненні зазначається тільки одна підстава для призначення тільки однієї соціальної стипендії.
Організація освітньго процесу (теоретичне навчання, поточний та семестровий контроль, практична підготовка, атестація здобувачів вищої освіти тощо), реалізація академічних прав здобувачів вищої освіти з особливими освітніми потребами здійснюється та супроводжується відповідно до чинного законодавства, даного Положення та інших нормативних документів Полтавського державного аграрного університету, що регламентують навчання здобувачів вищої освіти в Університеті.
Університет надає освітні послуги здобувачам освіти з особливими освітніми потребами за рахунок державного та місцевих бюджетів, інших не заборонених законодавством джерел.

Умови доступності закладу освіти для навчання осіб з особливими освітніми потребами