Формування soft skills у студентів навчально-наукового інституту агротехнологій, селекції та екології

 

3 квітня 2023 року відбулася зустріч-тренінг соціальної педагогині психологічної служби ПДАУ Юлії ОВСІЄНКО зі студентами спеціальностей 193 Геодезія та землеустрій, 101 Екологія і 202 Захист і карантин рослин. На заході були присутні гарант освітньої програми спеціальності 202 Захист і карантин рослин Ганна ПОСПЄЛОВА і кураторка академічної групи студентів спеціальності 193 Геодезія та землеустрій Валентина ОНІПКО.

Темою заходу було ознайомлення з навичками soft skills та їх розвиток у студентів. За результатами опитування кадрового агентства Robert Half, 43 % керівників фірм і установ надають однакового значення soft skills і професійним компетентностям працівників – hard skills. У звіті про дослідження LinkedIn Global Talent Trends зазначено: «…hard skills приводять кандидата до дверей роботодавця, але відчиняють їх саме soft skills…» [2]. Статистичні дані свідчать, що 8 із 10 опитаних менеджерів вважають персональні якості потенційного працівника важливішими за hard skills: вони допомагають швидше адаптуватися до нового місця та сприяють ефективному виконанню професійних завдань [1, с. 172–177].

Соціальна педагогиня психологічної служби ПДАУ Юлія ОВСІЄНКО не тільки ознайомила студентів із видами soft skills, а й допомогла їм їх «прокачати».

Гостя разом із учасниками тренінгу виконала прості вправи, націлені на розвиток креативності, творчого ставлення до виконання, на перший погляд, найбільш рутинних видів діяльності. Однією із них стала вправа «Асоціації (5+5)», мета якої полягала у розвитку образного та тренуванні асоціативного мислення. Учасникам було запропоновано уважно оглянути кабінет, у якому вони знаходяться. Вони обрали один із предметів, що привернув їхню увагу, – картинку із зображенням метелика. Присутнім було запропоновано назвати й записати на дошці спочатку прикметники, що відповідали зображенню, а потім прикметники, що абсолютно не підходили для характеристики метелика. Завершальний етап вправи – порівняння прикметників і вибір найбільш незвичайних варіантів.

Наступна вправа була націлена на перевірку та формування «гнучкості мислення» за допомогою тесту Струпа. Гнучкість мислення – це можливість дивитися на звичні речі під новим кутом зору. З роками людині це вдається все складніше, але саме ця навичка важлива для розвитку креативності [3].

Студентам було запропоновано подивитися на малюнок, де були розміщені слова із назвами кольорів, написані кольорами, що не відповідають їх назвам. Перше завдання полягало у читанні слів, записаних різними кольорами, не звертаючи уваги на невідповідність написів їх кольору. Друге завдання – оголошення справжніх кольорів, якими були написані слова, не звертаючи уваги на зміст слів.

Якщо у студентів виходило швидко переключатися з читання слів на озвучення кольорів, то їхнє когнітивне мислення досить гнучке. Якщо не вдавалося правильно називати кольори, вони отримували пораду: не «ставити хрест» на своїй гнучкості мислення, а продовжувати тренуватися.

Соціальна педагогиня запропонувала перелік електронних ресурсів, матеріали яких містять поради, методики та тренувальні вправи для самостійного розвитку особистісних навичок.

Подібні зустрічі-тренінги є не тільки цікавими для студентів, а й корисними як у пізнавальному сенсі, так і для саморозвитку та формування власних навичок soft skills.

 

Матеріали, використані в дописі:

 

1. Матвєєва Ю. Т. Офіс-менеджмент : підручник / Ю. Т. Матвєєва, Т. М. Майборода, К. І. Кириченко – Суми : Сумський державний університет, 2021. – 400 с.

2. Soft skills: що це таке, приклади й способи розвитку : веб-сайт. URL: https://indigo.co.ua/ua/blog/soft-skills-chto-eto-takoe-primery-i-sposoby-razvitiya (дата звернення: 01.04.2023)

3. Як розвинути креативність та гнучкість мислення. 6 вправ : веб-сайт. URL: https://naurok.com.ua/post/6-vprav-dlya-rozvitku-kreativnogo-mislennya-vchiteliv (дата звернення: 01.04.2023)